Баухаус стил

Баухаус стил

Баухаус стил означава това направление в дизайна, наследено от модернизма и създадено в Германия чрез манифест през 1919 г. в Германия.  То е идейна концепция на архитекта Валтер Гропиус, който бил отчаян от бързата индустриализация на съвременния живот и отсъствието на дизайн, който да е свързан с човешките емоции и чувства. Гропиус си поставя задачата да обърне тази тенденция и първата му стъпка е да обедини две известни тогава школи, тази на Ваймарското училище по изящни изкуства и Ваймарското училище по занаятчийство.

Архитектът използва своето въображение от немски тип и кръщава движението Баухаус, като обръща израза Хаусбау (строене на къща). Така Баухаус буквално означава „къща от строене” и в първоначалния си замисъл има много ясна задача – край на разделението между изкуството и занаятчийството. (На снимката: офисът на Гропиус, създаден изцяло в стилистиката на Баухаус)

Офисът на архитекта Валтер Гропиус, в изцяло Баухаус стил.

https://www.pinterest.com/pin/8233211819872544/

Този свързващ подход разширява вниманието на творците и занаятчиите към дизайн, който подобрява всеки аспект от ежедневния живот, така идейно отхвърля акцента върху индивидуално изпълнени луксозни предмети. Гропиус осъзнава, че машинното производство трябва да бъде предпоставка за дизайна и насочва усилията на новата школа за проектиране към масово производство. По примера на идеала на Гропиус, дизайнерите насетне започват да мислят по отношение на производството на функционални и естетически приятни обекти за средната класа, а не отделни предмети за богат елит.

Преди да бъдат допуснати до работилниците, студентите в Баухаус школата са преминавали шестмесечен предварителен курс. След това започвали практическо изучаване на дърводелство, металообработване, грънчарство, витражи, стенна живопис, тъкане, графика, типография и сценично изкуство. Курсовете били теоретични и практически. След три години обучение в работилницата, студентът получавал диплома за калфа.

Баухаус идеи и разпространение

За Баухаус стила, няма граница между художник и занаятчия. Това преднамерено обединени цели да се създаде нова гилдия от занаятчии, без класови различия, като се слага край на арогантна бариера между занаятчията и художник. Това не значи само размиване на границите между професиите, но обединение на множеството форми на изкуствата – декоративни и изящни.

Формата следва функцията – тази максима определя проектирането на прости, но елегантни геометрични форми въз основа на предназначението на сградите и създаваните артефакти.

Истински материали. Материалите трябва да отразяват истинската природа на обектите и сградите. Архитектите от Баухаус не спират да ползват дори брутални и груби материали. Представителите на движението целят да постигнат контролирано финансиране, продуктивност вместо отнемащи време проекти, прецизно използване на материалите и пестене на свободно пространство.

https://www.pinterest.com/pin/2040762321825645/

Художниците рисуващи в Баухаус стил предпочитат линейни и геометрични форми, избягвайки флорални или криволинейни такива. Няма нужда от допълнително орнаментиране и правене на нещата все по-„красиви“. Произведенията са добре такива, каквито са.

Това интелигентно използване на ресурсите и икономическия начин на мислене създават условия за постигане на простота и ефективност. Така Баухаус е свързан с нови техники, нови материали, нови начини на изграждане, ново отношение към света. Архитектите, дизайнерите и художниците трябва да измислят нещо ново през цялото време. Така Баухаус повлиява на нови форми на изкуствата като графичния дизайн, които се появяват редом с Баухаус движението То е в основата на появата на нови форми и в интериорен дизайн.

Баухаус стил – естетика и форми

Баухаус създава нови форми, създава ново отношение към света и това е очевидно във всяка създадена сграда, мебел, скулптура, която излиза от последователите на движението. Нека обаче да погледнем в най-важните детайли от естетическата част, които характеризират движението, за да е по-лесно разбирането на приложението им в интериорния дизайн.

Функционални форми дизайнът включва малко или никакви украси или орнаменти, вместо това привлича вниманието към опростения дизайн. Например, много сгради на Баухаус имат плоски покриви, за да създадат прост, геометричен вид. Столове се създават от стоманени тръби като типичен пример за красивата функционалност на интериорния стил. Появяват се много абстрактни форми, които се използват пестеливо като орнаменти.

Опростени цветови схеми те са свързани с идеята за сплотеност и простота, така че са ограничени до основни индустриални цветове като бяло, сиво и бежово, особено в архитектурата. В интериорния дизайн често се използват основните цветове – тонове на червено, жълто или синьо – понякога всички заедно, но по-често по целенасочени, умишлени начини (като цялостна червена стена или изцяло жълт стол).

Промишлени материали тъй като движението Баухаус се фокусира върху простотата и индустриализма, то най-често се опитва да включи възможно най-малко различни материали в производството; всички от които се считат за индустриални, модерни материали. Такива са стъклото (особено в лентови прозорци или стъклени окачени стени), бетон (особено в строителния дизайн ) и стомана (особено в уреди и предмети като лампи и столове).

https://www.pinterest.com/pin/325455510582113700/

Балансирана асиметрия както архитектурата, така и интериорният дизайн са насочени към визуален баланс чрез асиметрия. Това е отговорът на дизайнерите, които смята симетрията за твърде индустриална без никакво художествено сърце.

Холистичен дизайн – сред основните принципи на дизайна на Баухаус е интегрирането на техниките на школата във всеки елемент от живота, включително градски дизайн, улични ъгли, архитектура на сгради, дизайн на мебели, уреди за бита, прибори за хранене и типография. Този холистичен, интегриран подход изисква от всеки дизайнер да държи принципите на училището на преден план при всеки избор, който прави при проектирането на стая или сграда в стил Баухаус.

Баухаус – интегриране в интериорния дизайн

Баухаус има своята еволюция от идеята предложена през 1919, до затварянето на училището от нацистите през 1933 г.  В тези страхотно продуктивни 14 години движението намира път да се разпространи по целия свят. Това не е необичайно, защото Баухаус включва сред преподавателите си няколко изключителни художници от 20-ти век. Преподаватели в училището са Паул Клее (витраж и живопис), Василий Кандински (стенна живопис), Лионел Файнингер (графични изкуства), Оскар Шлемер (сценично изкуство, а също и скулптура), Марсел Бройер (интериор), Херберт Байер (типография и реклама), Герхард Маркс (грънчарство) и Георг Мухе (тъкачество).

Тяхното теоретично и практично дело върху умовете на студентите създават възможност идеята много бързо да се разпространи по целия свят и да създаде множество нови форми, които определят самия стил. Баухаус остава една от най-влиятелните дизайнерски школи на двадесети век и жизненоважна част от историята на изкуството. Това няма как да не повлияе и на мисленето на интериорните дизайнери, които и до ден днешен работят с концепциите от Баухаус стила и той продължава да бъде актуален.

През тази седмица ще имате възможност да видите как Баухаус стила навлиза и в съвременния дом. Ще видите приложението му в най-важните помещения от дома, но и в други елементи от ежедневния градски живот.

 

0 Споделено
Предишна публикация
Следваща публикация

Коментирай

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

E-mail бюлетин
Сподели
Copy link
Powered by Social Snap